Doorzoek website

Wij helpen je graag bij het vinden van de juiste informatie

23.08.2022
5 minuten

Met deze 7 tips maak jij een vliegende start als (zelfstandig) ondernemer

kennisdeling

Heb je de knoop doorgehakt? En ruil je jouw vaste baan in voor flexibel freelance werk? Dan zijn dit de tips die je moet lezen!

Hoe word je freelancer? Welke rechtsvorm kies je? En waar moet je op letten? Veel vragen passeren de revue, waardoor het soms lastig is om door de bomen het bos te zien. Maar gelukkig zijn al veel mensen je voorgegaan. Zelfs 1,1 miljoen volgens het CBS. En als zij het kunnen, kan jij het ook! Om je zo goed mogelijk op gang te helpen hebben we voor jou 7 tips opgesteld. Vanaf waar je moet beginnen tot hoe je jouw administratie het beste kunt managen. Nieuwsgierig? Lees nu de tips van onze Controller Boudewijn! 

Wil je jouw administratie zo gemakkelijk mogelijk geregeld hebben? En zeker weten dat alles goed geregeld is? Neem contact met ons op en we vertellen je hoe wij het jou zo gemakkelijk mogelijk maken!

1.Maak je onderneming concreet

Het begint met een goed idee. Maar om succesvol te zijn is het belangrijk om te kijken naar onderscheidende factoren. Wat is jouw ‘stip op de horizon’? Waar word jij gelukkig van? En waarom doe je wat je doet? Kijk naar wat jij belangrijk vindt en waar jouw expertise ligt. Zoek daarin de verbinding en je hebt de opstart naar een plan waar je achter staat.

Omschrijf jouw missie en visie die de leidraad zullen zijn van jouw onderneming. En toets jouw besluiten hieraan. Dat houd je scherp en gefocust op je doel.

Maar met een plan is er nog geen onderneming. Een onderneming is een rechtspersoon en uit naam van die rechtspersoon ga jij (als natuurlijk persoon) werk verrichten. Nederland kent 6 verschillende rechtspersonen. Wij focussen ons op de meest gebruikelijke rechtsvormen: de eenmanszaak en de besloten vennootschap (BV). Beiden kennen voor- en nadelen. Heb je een rechtsvorm gekozen die tóch niet bij je past? Je kunt deze wijzigen naar de situatie van je onderneming.

2. Vind de accountant van je dromen

Wanneer iemand zegt: “zoek een goede en creatieve accountant”, dan is dat een goed idee. Maar wanneer heb je een goede accountant? En hoe kom je daarachter? Want wanneer je hier zelf niet in thuis bent, kan het lastig zijn om in te schatten wanneer je nou te maken hebt met een expert.

Een accountant is meer dan een boekhouder van je administratie. Hij adviseert en diagnosticeert je onderneming om die verder te helpen. De accountant is bij het starten van je onderneming je houvast. Hij kan je mee nemen in wat je moet doen en wat juist niet.

Maar hoe vind je nou jouw toekomstige accountant? Vraag aan je netwerk wie zij als accountant hebben en wat zij eruit halen. Daarnaast is het verstandig om gewoon te gaan daten. Ja, daten! Er moet een klik zijn want hij/zij wordt toch je financieel partner!

3. Maak jouw administratie overzichtelijk

De administratie is meestal niet het geen waar ondernemers naar uitkijken. Richt daarom je administratie zo simpel mogelijk in en het liefst via een online omgeving (Cloud platform). Zo kun jij, maar ook je boekhouder, er eenvoudig bij.

Waar moet je hierbij aan denken? Een directe bankkoppeling met je administratie, de fotografie van je kassabonnen, het importeren van inkoopfacturen en het automatisch verzenden van verkoopfacturen.

Het voordeel van online administreren is dat je je cijfers altijd bij de hand hebt en de opstartkosten laag zijn. Een administratiepakket is meestal schaalbaar zodat je er nog jaren mee vooruit kunt. 

4.Verlaag jouw risico's

Ondernemen brengt risico’s met zich mee. Je kunt een gedeelte van deze risico’s verzekeren.

  • Maar welke verzekeringen zijn handig om te hebben en wat houden ze in?

  • Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering: dekt materiële en letselschade (aan personen en zaken)

  • Beroepsaansprakelijkheidsverzekering: dekt vermogensschade (tijdens werk) die door de ondernemer in de uitoefening van zijn beroep wordt veroorzaakt

  • Rechtsbijstandsverzekering: dekt juridische hulp bij zakelijke conflicten

  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering: dekt inkomensverlies bij ziekte of arbeidsongeschiktheid

Het verkleinen van de risico’s kan natuurlijk ook. Een kleine tip om het debiteurenrisico te verkleinen is, als je in het offertetraject bent, om een nieuwe klant aan je te binden door zijn cijfers op te vragen bij de Kamer van Koophandel. Beoordeel hen vervolgens op liquiditeit en solvabiliteit. 

5.Bepaal je uurtarief

Je uurtarief is de motor van je onderneming. Je wilt het niet te laag en niet te hoog hebben. Maar wat moet je dan per uur vragen? Begin bij het vaststellen wat je kosten zullen zijn per jaar (salaris, leaseauto, studie, verzekering, huur, afschrijving en belasting) dit bedrag moet je minimaal omzetten om break-even te spellen. Kortom, wat je nodig hebt om quitte te spelen. Vergeet niet dat dit echt het minimum is en dat het ook nog verstandig is om te sparen voor investeringen, pensioen en arbeidsongeschiktheid. Als je de kosten per jaar zo realistisch mogelijk hebt omschreven, is het tijd om te kijken naar hoeveel je per uur gaat factureren. Let wel op dat je jezelf een kleine buffer geeft voor vakantie.
Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Vaak zijn er wel globale tarieven in de markt voor een bepaalde dienst of expertise. Deze zou je als leidraad kunnen gebruiken voor het vaststellen van jouw uurtarief. Meer weten over het vaststellen van jouw uurtarief? Klik hier!

6.Maak jouw verkoopfactuur op

Heb je je eerste opdracht binnen? Zorg ervoor dat je weet hoe je moet factureren. Zo verlaag je de kans op vertraging en wordt jouw eerste factuur op tijd betaald. Beantwoord de volgende vragen:

  • Wat is de juiste tenaamstelling van de opdrachtgever? Benoem deze op de factuur

  • Gebruikt de klant een referentienummer? Zo ja, voeg deze toe

  • Wil de klant in de bijlage de urenstaat bij de factuur? Zo ja, waar moet deze aan voldoen?

  • Waar moet de factuur worden aangeleverd?

  • En tot slot, controleer of je factuur voldoet aan de factuurvereisten van de Belastingdienst

Is de maand voorbij of heb je de opdracht afgerond? Factureer dan zo snel mogelijk naar jouw opdrachtgever. Want hoe sneller je factureert, hoe sneller je betaald krijgt. Sommige bedrijven hanteren namelijk een betalingstermijnen die kan oplopen tot wel 60 dagen

7.Bouw een netwerk op
Een netwerk opbouwen is één van de belangrijkste investeringen. Dit is de aanjager van je toekomstige omzet. Ondernemers moeten jou en je onderneming zien en weten dat jij de kennis hebt om hun problemen op te lossen. Netwerken is niet alleen borrelen met andere ondernemers. Ga ook naar kennisevents. Denk hierbij aan Meetups als Seven Stars Shares.

Meer weten? Check dan ook de volgende websites:

Wil je jouw administratie zo gemakkelijk mogelijk geregeld hebben? En zeker weten dat alles goed geregeld is? Neem contact met ons op en we vertellen je hoe wij het jou zo gemakkelijk mogelijk maken!

Zoek jij ook een leuke opdracht?

Check dan onze opdracht.

BEKIJK ALLE OPDRACHT