Doorzoek website

Wij helpen je graag bij het vinden van de juiste informatie

27.06.2024
4 minuten
Geschreven door Mike Verheijen

Mike's Memo: over ongevraagd advies

Geschreven door Mike Verheijen
kennisdeling

We zitten in de laatste week van dit kwartaal, dat kan maar 1 ding betekenen: een nieuwe Mike’s Memo. Onze gastblogger Mike heeft weer een mooi artikel voor jullie geschreven. Deze keer staat hij in het teken van ongevraagd advies. Ready? Let’s go. 

Voetbalclub AZ kwam onlangs met het ‘opvallende’ nieuws naar buiten dat men in Merijn Zeeman een nieuwe algemeen directeur heeft gevonden. Zeeman, bekend als één van de grondleggers achter het succes van wielerploeg Jumbo-Visma, is per 1 december de opvolger van Robert Eenhoorn. Opvallend? Nee, eigenlijk niet! Met de in Alkmaar geboren Zeeman strikt AZ opnieuw een algemeen directeur uit een andere sport. Eenhoorn heeft een verleden als tophonkballer, terwijl zijn voorganger Toon Gerbrands in het volleybal werkte. Nu komt er dus een succesvolle directeur over uit het wielrennen. Mijn ongevraagd advies: dat zouden veel meer organisaties moeten doen.

Maar wees terughoudend met ongevraagd advies, al bedoel je het goed. “Heb je dit al geprobeerd?” “Dan doe je toch gewoon dat.” “Ik heb het toen zo gedaan.” Vertelt iemand ons over een probleem, dan is de neiging groot om een oplossing terug te kaatsen. Logisch en goed bedoeld, want we willen helpen. “Waar we dan niet bij stilstaan, is dat advies soms juist het laatste is wat die persoon van ons nodig heeft”, zei psycholoog Thijs Launspach recent in zijn column in het AD.

Laat iemand zelf een oplossing bedenken, dan is die verreweg het effectiefst. Komt hij er echt niet zelf uit, dan kan ‘ie altijd nog vrágen om tips.

Als samenleving leiden we volgens hem aan ‘oplosseritus’. We denken dat elk probleem meteen de wereld uit moet. Horen we iemand een vraagstuk beschrijven, dan hebben we dus meteen een oplossing klaar. Dat is jammer, want iedereen heeft het recht zijn eigen problemen te mogen oplossen. Laat iemand zelf een oplossing bedenken, dan is die verreweg het effectiefst. Komt hij er echt niet zelf uit, dan kan ‘ie altijd nog vrágen om tips. En aan de andere kant is die bemoeizucht ook ergerlijk.

AZ staat bekend om zijn innovatieve aanpak in de toch wat traditionele voetbalwereld. Zij erkennen dat je kunt leren van ervaringen uit andere sporten en beseffen als voetbalclub dat bij hen sprake is van een mogelijke kennisachterstand. RvC-voorzitter René Nelissen verwacht dat Zeeman zich snel zal aanpassen. 'Met zijn innovatieve en moderne programma's waarmee hij in de wielerwereld heeft gewerkt, gaat Merijn specifieke kwaliteiten toevoegen aan AZ. Bovendien weet hij als directeur wat winnen is en wat ervoor nodig is om een succesvolle organisatie te formeren. Hij staat bekend als een directeur die innovatief en buiten de gebaande paden durft te denken en daarnaar durft te handelen.'

Een dergelijke aanpak mis ik in de politiek bij de arbeidsmarkt hervormingen en de wetsbehandeling van de wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR) en de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (WTTA). Men probeert naar mijn mening door een gebrek aan kennis een probleem aan de onderkant van de markt-inhuur zp’ers tegen lage tarieven, lage lonen en slechte arbeidsomstandigheden voor arbeidsmigranten- op te lossen door een one-size-fits-all aanpak voor alle zp’ers en ter beschikking gestelde arbeidskrachten. Verschillen bestaan omdat ze er nu eenmaal zijn….

‘Operations is minder naar buiten gericht en dus minder sexy. Maar zonder uitvoering valt alles in het water. Verlies je dus niet in de euforie van de top, maar behoud je focus, aandacht en discipline om veranderingen werkelijk te operationaliseren en resultaten te bestendigen’.

Met deze bemoeizucht wordt een veel groter deel van de markt lam gelegd dan nodig is. Maar de politiek wil meteen een oplossing klaar hebben en laat de branche niet proberen haar eigen problemen op te lossen. Katja Staartjes stelt in haar eerdergenoemde managementboek ‘Top teams, samen bergen verzetten’ niet voor niks dat de uitvoering in organisaties meestal minder aandacht krijgt dan de strategie en marketing. ‘Operations is minder naar buiten gericht en dus minder sexy. Maar zonder uitvoering valt alles in het water. Verlies je dus niet in de euforie van de top, maar behoud je focus, aandacht en discipline om veranderingen werkelijk te operationaliseren en resultaten te bestendigen’.

AZ probeert van binnenuit de operatie te veranderen door juist van buitenaf nieuwe inzichten toe te voegen. Topteams zijn immers fris, alert en wendbaar. Merijn Zeeman zal ongetwijfeld beseffen dat je oplossingen niet in je eentje vindt. Hiervoor zijn samenwerkingsverbanden nodig met ontwikkelkracht. Niet anders dan in de bergsport of wielerwereld… In de traditionele voetbalwereld is de innovatiekracht van AZ inmiddels geen uitzondering meer, daar kan de politiek nog wat van leren als je mij om advies zou vragen.

Meer memo's van Mike lezen?

Je vindt ze hier