Inloggen
menu
Fotoimpressie
Kennisdeling

In gesprek met ... Babs Karbet

  • 17 november 2020
  • 17-11-20
  • Geschreven door Neeltje Meijler
  • Neeltje Meijler
  • 4 minuten leestijd
  • 4 min

Bij Seven Stars doen we er elke dag alles aan om onze opdrachtgevers verder te helpen. Door ze in contact te brengen met de beste professionals. Maar uiteindelijk zijn het de professionals die bij onze opdrachtgevers zitten. Zij maken het verschil. En daarom zetten we dit jaar onze zelfstandige professionals in het zonnetje. Deze keer gaan we in gesprek met Babs Karbet, die nu op een opdracht zit bij technisch dienstverlener en energiebedrijf ENGIE.

Ben jij benieuwd hoe haar reis van werknemer naar zelfstandige is verlopen? Hoe het is om met Seven Stars te werken? En wil jij haar gouden tips voor ondernemers weten? Lees dan nu het verhaal van Babs!

Babs, wat doe je bij ENGIE?

“Ik help de organisatie met de transitie naar agile werken en daarnaast heb ik een coördinerende rol. Alles waarbij een agile manier van werken of coördinatie bij komt kijken, daarvoor kun je bij mij terecht. Ik heb een erg brede rol.

Het mooie van ENGIE is dat ik veel ruimte en vrijheid krijg om werk op te pakken dat ik leuk vind. Dat is ook een van de redenen dat ik hier al 3 jaar werk. Voor de gemiddelde freelancer is drie jaar ongekend lang. Maar juist doordat ik zoveel vrijheid krijg en daardoor veel variatie in mijn werk kan aanbrengen, blijft het voor mij interessant.”

Je hebt het over vrijheid en ruimte. Hoe heb jij die ruimte gepakt?

“3 jaar geleden begon ik als PMO (Portfolio Management Ondersteuning) voor drie dagen in de week. Ik had op die rol gereageerd omdat ik op dat moment nog niet de gevraagde 5+ jaren ervaring had als projectmanager. Ik dacht toen: “Laat ik reageren op een opdracht waar ik voldoende ervaring voor heb en vanuit daar naar verdere mogelijkheden kijken.” Uiteindelijk kwam er binnen ENGIE een mogelijkheid als projectmanager voorbij. En omdat ze me al kenden, werd me die kans gegund.

"Ik vind het logisch dat als ik niet werk, ik ook niks verdien.”

Wanneer mensen je leren kennen en vertrouwen in je krijgen, kun je vaak vanzelf een andere rol creëren. Uiteindelijk lukte het mij om de parttimefunctie uit te breiden naar een fulltime functie. Op een gegeven moment kwam de rol van Scrummaster voorbij. En dat leek me heel interessant. De agile mindset en de agile manier van werken bevalt mij veel beter dan het traditionele projectmanagement. 

Ik kreeg bij ENGIE de ruimte om mijn ervaring te verbreden. Maar het is meer dan dat. Je moet die ruimte ook durven innemen. Netwerken met collega’s helpt mij bij het verbreden van mijn werkveld. Ik werk al drie jaar bij ENGIE en doordat ik hier al zoveel rollen heb gehad, heb ik eigenlijk drie of vier verschillende klussen gedaan. Ik denk dat het voor een freelancer belangrijk is om eigen mogelijkheden te creëren.”

Dat klinkt als een mooie kans! Maar laten we eens een stap in de tijd teruggaan. Wat maakte eigenlijk dat je als zelfstandige bent begonnen?

“Ik denk mijn enorme drang naar autonomie. Ik ben graag eigen baas. Voordat ik freelancer werd, heb ik in de detachering gewerkt. Binnen dat bedrijf werd er druk uitgeoefend om opdrachten die minder bij mij pasten te accepteren. Als eigen baas heb je volledig controle welke opdrachten je wel en niet accepteert.

Daarnaast werkte ik ruimschoots meer dan de uren waarvoor ik betaald kreeg. Weken van 50 à 60 uur waren geen uitzondering. Hoe goed ik ook mijn best deed en hoe hard ik ook werkte, ik kreeg mijn vaste salaris. En dat gaat zo tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in! Ik vind het logisch dat als ik niet werk, ik ook niet word betaald. Daar staat tegenover dat wanneer ik 60 uur werk, ik voor 60 uur betaald wil worden.

Een ander voordeel van eigen baas zijn is dat je ook geen goedkeuring voor een opleiding hoeft te vragen. Destijds kostte het bijzonder veel moeite een opleiding geregeld te krijgen. Als ik nu een opleiding wil volgen, dan kan ik het gewoon doen.”

Je eerste opdracht liep via Seven Stars. Hoe is dat, samenwerken met Seven Stars?

“Dat ging erg makkelijk. Seven Stars heeft me erg geholpen in de selectieprocedure. Van tevoren kreeg ik veel informatie over de organisatie, omdat Raoul als accountmanager de organisatie al goed kent. Daardoor kon ik bepalen of de opdrachtgever bij mij zou passen. Tijdens het gesprek ging Raoul mee en achteraf heeft hij ook nog een goed woordje voor me gedaan.

Ik heb goed contact met Raoul. Mocht ik op zoek gaan naar iets nieuws, dan zetten we onze samenwerking door. Het helpt gewoon als je elkaar kent. Ik weet wat Seven Stars voor mij kan betekenen en Raoul weet op welk vlak mijn kwaliteiten liggen.”

"Word je een keer afgewezen? Dan was er gewoon geen match.”

Heb je geen moment van spijt dat je je vaste baan hebt ingeruild?

“Nee. Misschien is het anders als ik een jaar lang geen klus kan vinden. Daar kan ik gelukkig niet over meepraten. Het is heel belangrijk een goede financiële buffer op te bouwen, zodat je niet meteen in de problemen komt.”

Wat is jouw gouden tip voor startende zzp’ers?

“Ik heb er een aantal. Als freelancer is het belangrijk om een aflopende opdracht goed af te ronden. Wie weet kom je elkaar weer eens tegen. Je hebt een bepaalde reputatie hoog te houden. Je bent tenslotte jouw eigen merk.

Verder ben je als freelancer best wel alleen. Ik haal daarom veel ontwikkeling uit andere mensen om me heen. Wat kan ik verbeteren? Wat raadt iemand me aan? Wat zijn cursussen waar bekenden erg tevreden over zijn? Als freelancer ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling. Een vaste coach kan hierbij helpen: een stok achter de deur om je te blijven ontwikkelen.

Een andere tip gaat over afwijzingen. Word je een keer afgewezen? Dan was er gewoon geen match. Vergeet niet dat ook jij een klik moet hebben met de opdrachtgever. Het moet ook vanuit jouw kant passen. Ik zie een selectieprocedure daarom meer als een kennismaking dan als een sollicitatiegesprek.

Een laatste tip gaat over het opbouwen van een goede financiële buffer. Wanneer je een goede buffer hebt kun je selectiever zijn, totdat je een opdracht vindt die echt bij je past. En dat geeft rust. Ik raad aan om als eerste opdracht een opdracht te vinden van minimaal een jaar. Dan kun je wat sparen. Als freelancer heb je geen vangnet, dus daarom moet je wat geld achter de hand hebben. Kijk, je ziet Corona ook niet aankomen. Misschien word je ziek, misschien raak je je opdracht kwijt.

Ik betaal mezelf nog steeds gewoon een normaal salaris en de rest zet ik op mijn spaarrekening. Ik vind het belangrijk om een gezonde buffer te hebben voor momenten als deze.”

 

Wil jij weten of werken als freelancer wat voor jou is? Of wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Check onze professional pagina of neem contact op met Annelie (0612900489 /annelie@sevenstars.nl)

Wil jij, net als Babs, jouw verhaal vertellen? En jouw tips delen? Stuur dan een mailtje naar Neeltje.

 


Deel deze update

Over ons

New star: meet Najat

Vorige week verwelkomden we onze nieuwe contractbeheerder Najat. Inmiddels is ze alweer meer dan een week onderdeel van ons team. Najat vervangt onze...

lees meer
Nieuws

Dit is onze nieuwe opdrachtgever Justitie & Veiligheid

We zijn er trots op. Vanaf nu mogen wij ook onze professionals inzetten bij het ministerie van Justitie & Veiligheid. En kan ook jij als professional...

lees meer
Kennisdeling

Seven Facts Q3 2020

Ieder kwartaal delen wij facts. Cijfers die inzicht geven in de ontwikkelingen binnen de IT-arbeidsmarkt. Wat is de vacatureontwikkeling? In welke...

lees meer