Fotoimpressie
Fotoimpressie
Over ons

Terugblikken met Marius op 15 jaar Seven Stars

  • 1 januari 0001
  • 01-01-01
  • Geschreven door Neeltje Meijler
  • Neeltje Meijler
  • 7 minuten leestijd
  • 7 min

15 jaar geleden stond Marius bij de KvK om Seven Stars in te schrijven. Wat toen nog een startup was, is uitgegroeid naar een organisatie met een vestiging in Zwolle en Amsterdam waar we met een team van ruim 30 collega’s werk bieden voor ruim 500 IT-professionals. Waar hij toen dagelijks veel energie in de operatie stopte werkt hij nu strategisch aan ons bedrijf. Kortom, in die 15 jaar is er veel veranderd. Hoe dat is? Marius neemt je mee in de reis van Seven Stars. Op zowel zakelijk als persoonlijk vlak. Lees je mee?

1 Hoe ben je op het idee gekomen om in de IT een bedrijf te starten?

“Mijn droom was altijd om een eigen makelaarskantoor te hebben. Ik heb makelaardij gestudeerd en heb absoluut wat met vastgoed. Nadat ik 1 jaar als makelaar had gewerkt, merkte ik dat ik daar toch niet mijn ei in kwijt kon. Omdat mijn interesses ook altijd al lag bij IT ben ik daarnaar gaan kijken en als Accountmanager de IT in gerold. Maar mijn droom om ooit een eigen bedrijf te starten bleef bestaan…

Ik zag dat, rond 2003/2004, traditionele ICT-dienstverleners steeds groter werden. Maar ook zag ik dat wanneer er een vraag wat tegenzat, er ook veel van die bedrijven waren die problemen hadden met hun bezettingsgraad om de mensen weer aan het werk te krijgen. Er werden ook mensen aangenomen als ze ook maar het woord IT konden spellen. Men nam het niet zo nauw met de kwaliteit. Als het dus even tegenzat werden er cv’s “verkocht” in plaats van te luisteren naar wat of wie de opdrachtgever eigenlijk écht nodig had. Deze constatering was voor mij de basis waarmee ik Seven Stars ben begonnen.

"Toen ik begon was freelancen nog niet zo normaal als dat het nu is. En waren er nog geen online netwerken.

De markt van zzp’ers stond toen nog echt in de kinderschoenen. Ik zag een kans om hier een netwerk in op te bouwen samen met gespecialiseerde partners om zo de vraag van opdrachtgevers in te kunnen vullen. Een outside-in benadering in plaats van de toen traditionele inside-out benadering. In Zwolle en in het noorden van Nederland gebeurde hier nog helemaal niets mee. Juist hierom wilde ik me focussen op Noordoost Nederland. Ik heb veel door Nederland moeten reizen en nu vond ik het tijd om dichter bij huis iets nieuws op te bouwen.”

2 Hoe ging de oprichting van Seven Stars?

“Toen we begonnen kenden we nog geen online marktplaatsen en was LinkedIn nog maar net begonnen. Die ontwikkeling is gaandeweg pas gekomen. En was mijn telefoon, zeker toen, mijn beste vriend. Ik vulde mijn dagen door op zoek te gaan naar potentiële kandidaten en partners die goede mensen in dienst hadden om zo mijn netwerk op te bouwen. Aan de andere kant was ik druk bezig met het vinden van opdrachtgevers. We hadden geen grote organisatie achter ons staan. Dat was in het begin best wel even wennen en heb je echt wel een beetje geluk nodig om de eerste opdrachtgevers te kunnen werven.”

3 We zijn nu 15 jaar verder, wat is er veranderd?

“De markt is volwassen geworden en verder geprofessionaliseerd. Wat we toen netwerkorganisaties noemden zijn nu platforms en kennen we allemaal. Denk hierbij aan Just Eat, AirBNB en Uber. Mede door de technologie konden deze organisaties tot stand komen. Ik vind het ontzettend mooi om te zien dat wij binnen onze branche en met ons bedrijf aan die technologie kunnen bijdragen.

Er is veel veranderd in 15 jaar tijd, maar in de kern zijn we hetzelfde gebleven. In 2005 waren we met z’n tweeën en nu zijn we met ruim 30 collega’s. Verdeeld over onze kantoren in Zwolle en Amsterdam. Het grootste verschil is dat ik nu erg bewust ben van het feit hoe belangrijk goede communicatie is. Met een klein team krijgt iedereen alles mee. Nu hebben we structuren gebouwd en zijn we continue bezig om optimale afstemming te krijgen. Dat zijn niet mijn sterkste kanten. Dat gaat ook gewoon wel eens mis. Maar gelukkig heb ik inmiddels een goed team dat daar veel beter in is dan ik. Dit is in de kern denk ik ook wel het verschil tussen managen en ondernemen. Ik wist alles van het bedrijf, de aanvragen en alle andere operatieve werkzaamheden. En nu, gelukkig, gaat het meeste langs me heen. Het is voor mij belangrijk dat ik in hoofdlijnen gevoel heb en houd hoe het gaat. Dat we de juiste koers varen én houden. De focus op kwaliteit die hebben we nog steeds.

Het ‘loslaten’ is gelukkig een geleidelijk proces. Als je als ondernemer een bedrijf wilt bouwen en voor groei wilt gaan moet je leren bouwen en vertrouwen op andermans talenten. Dat heb ik ook echt moeten leren. Wanneer ik zie dat mensen veel beter zijn in bepaalde vakgebieden, helpt mij dat om heel makkelijk iets los te laten. Dit is voor mij wel het grootste leerproces geweest en dat is het nog steeds. Ik denk dat groei hierdoor voor veel ondernemers ook lastig is. Je denkt het immers altijd beter te weten. Deze eigenschap heb je als ondernemer nodig, maar dien je te overstijgen als je echt wilt doorgroeien.”

"Wanneer je focus verliest, creëer je onrust.

Omdat Seven Stars groeit betekent dit dat ik ook over andere dingen moet nadenken. Denk hierbij aan structurering, de juiste mensen op de juiste plek zetten en omgaan met verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Dat zijn vragen waar ik me 15 jaar geleden niet in deze mate mee bezig hoefde te houden. Ik merk dat wanneer je groter wordt en je bepaalde zaken niet goed organiseert, of wanneer je focus verliest, dat onrust creëert. En dat wil je voorkomen want met onrust gaat de energie niet de juiste kant op. Je wilt namelijk dat iedereen de neus dezelfde kant op heeft staan. Met dezelfde doelen. Hoe groter je wordt, hoe bewuster je als ondernemer en als organisatie daarmee om moet gaan.”

4 En hoe doe je dat?

“Door naar de mensen te luisteren en met hen te praten en signalen op te vangen wat er wel en niet goed gaat. Zo vorm je een beeld waar je de organisatie kunt aanpassen. Zo is ook bottom-up het idee ontstaan om onszelf op een nieuwe manier te organiseren. Waar we voorheen werkten vanuit een recruitmentafdeling en een salesafdeling, hebben we bedacht om vanuit multidisciplinaire teams te gaan werken. Dat is iets wat is ontstaan. Na een periode van testen hebben we het uiteindelijk echt doorgevoerd binnen de organisatie. Dat is nu de basis van onze nieuwe structuur. Het maakt mij ontzettend trots dat we dit echt sámen bedenken.”

"Als ik kijk naar het bedrijf, waar we nu staan, daar ben ik echt enorm trots op.

5 Wat zijn jouw persoonlijke hoogtepunten?

“Het eerste waar ik dan aan denk is van de Mont Blanc. Dat was echt een waanzinnige ervaring. Voor het 10-jarig jubileum van Seven Stars zijn we met het team de uitdaging aangegaan en dat was voor mij letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt. Maar dit succes hebben we wel echt samen gerealiseerd. Als ik kijk naar het bedrijf waar we nu staan, dan ben ik daar echt enorm trots op. Dat is voor mij gewoon 1 groot hoogtepunt. Ik ben heel trots op het team, dat iedereen hetzelfde doel heeft en dat we iedere dag voor hetzelfde doel gaan.

Ook de verhuizing naar de Emmastraat zie ik zeker als een mijlpaal. Vanuit de makelaardij droomde ik van een eigen pand. Dichtbij de stad, met een bar en een dakterras. Toen ik in 2011 de kans kreeg om dit te kunnen kopen, heb ik die kans met beide handen aangepakt. En daar ben ik nog steeds erg dankbaar voor.

In die 15 jaar dat we nu bestaan heb ik gemerkt dat mijn gezin echt werkt als een stabiele basis. Mijn vrouw Marije en onze 2 kinderen. Ik denk en werk intensief en vaak zonder kaders en dat geeft en kost energie. Dan is het fijn om een stabiele basis te hebben. Dat geeft mij rust en ruimte.”

"Met onze nieuwe purpose met focus op het creëren van werkgeluk, denk ik echt dat we een onwijs sterke propositie hebben.

6 En dieptepunten?

“In 2015 is mijn vader plotseling overleden. Dat was voor mij echt een dieptepunt en dat heeft erin gehakt. Maar het heeft me ook weer heel veel gebracht. Ik ben daardoor op een andere manier in het leven gaan staan en ben dingen anders gaan bekijken en op zoek gegaan naar met name de zachte en meer spirituele kant van het leven. Ik ben met mediteren begonnen en ademhalingsoefeningen, ik ben op retraites geweest en heb diverse keren in ijsbaden gelegen. De ontwikkeling die ik hierdoor persoonlijk heb doorgemaakt, gepusht door mijn nieuwsgierigheid, heeft me innerlijke rust, overzicht en nieuwe inzichten gegeven. Zo’n 10/15 jaar was het alleen maar ondernemen en vond ik veel van dat zweverige gedoe onzin. Er was maar 1 stand en dat was vol gas. Ik ben er nu van overtuigd dat de ontwikkeling van je bedrijf gepaard gaat met jouw ontwikkeling als persoon. En zo doorlopen je bedrijf en de mensen die er werken ook verschillende ontwikkelingen.”

7 Hoe zie je de toekomst?

“We zitten weer aan het begin van een nieuwe groeifase. Ik heb enorm veel zin om met Seven Stars deze volgende fase in te gaan. Onze landelijke focus van een paar jaar geleden heeft ons geen windeieren gelegd. En nu is het tijd om te focussen hoe we verder kunnen opschalen met bestaande en nieuwe diensten proposities. Dat vraagt hier en daar aanpassingen in de organisatie en om professionaliteit en vooral ook groei van onze mensen. Dat zie ik als een mooi avontuur waar we met elkaar deze reis kunnen doormaken. Waarin we naar elkaar kritisch kunnen zijn, maar ook elkaar weten te stimuleren en enthousiasmeren en vooral successen keihard te vieren. Daar kijk ik enorm naar uit.

Met onze nieuwe purpose met focus op het creëren van werkgeluk, denk ik echt dat we een onwijs sterke propositie hebben. Er zijn tegenwoordig zoveel mensen die last hebben van een burn-out of zitten niet op hun plek. Dat is niet ok. Werkstress is killing voor ieder mens en is een heel groot probleem van ons huidige werksysteem. Maar liefst 1 op de 6 werkenden ervaart in meer of mindere mate werkstress.

Wij willen dit reduceren door ons werk heel goed te doen. Door oprecht de perfecte match in IT te maken. Hiermee dragen we bij aan het welzijn en werkgeluk. Hoe gaaf is dat?! Mijn ultieme doel is: heel werkend IT Nederland echt gelukkig te maken. De purpose is gericht op zoiets positiefs, dat maakt ons eigen werk alleen maar leuker, wanneer je daar continu mee bezig kunt zijn. Ik kijk enorm uit naar de toekomst. En we staan nog maar in het begin van onze reis…”

"Mijn ultieme doel? Heel werkend IT Nederland echt gelukkig te maken.

8 Heb je nog verdere ambities?

“Ondernemen zit echt in me. En ik zie mezelf ook meer ondernemingen oprichten. Maar ik heb de laatste jaren ook leren focussen. Ik vind het leuk om een probleem op te lossen en met jonge ondernemers iets op te bouwen. Daarbij hoef ik nu niet per se op de voorgrond te staan. Dat kan ook doordat ik wat dat betreft al veel heb kunnen doen en ervaren. Nu is het ook tijd voor jonge ondernemers om dat te ervaren en daarvan te leren. Daarom vind ik het bijvoorbeeld heel leuk om voorzitter te zijn van de jury ‘Starter en ondernemer van het Jaar’ voor de regio Zwolle. Dan kijk je met andere ondernemers naar de bedrijven en je mag er ook nog wat van vinden, haha.”

9 Heb je nog een gouden tip voor ondernemers?

“Zorg ervoor dat je een netwerk opbouwt met mede-ondernemers en zoek een coach! Het is fijn als deze mensen in een veilige en vertrouwde omgeving jou een spiegel kunnen voorhouden zonder ergens een belang te hebben. Als ondernemer heb je veel aan je hoofd. Je hebt veel zorgen en moet met veel dingen tegelijk rekening houden. Zeker naarmate je groeit wordt het complexer. Het kan het heel goed en fijn zijn om met anderen hierover te praten en hen te vragen hoe zij met dingen omgaan. Ik heb zelf gemerkt dat ik hierdoor meer rust krijg en beter een beslissing kan nemen. Ik zie het als een persoonlijke raad van advies. En als ondernemer ben ik eigenwijs genoeg om te filteren wat bij mij past, maar ook wat juist niet.”


Deel deze update

Over ons

Zo zorgt René voor meer werkgeluk

Inmiddels werkt hij al meer dan 5 jaar bij Seven Stars, en is hij voor velen een vertrouwd gezicht. Onze Accountmanager René maakt het graag...

lees meer
Over ons

Een nieuwe rol en een nieuw team; het verhaal van Manuella

Ze is voor ons al jaren niet weg te denken. En nu heeft ze een nieuwe functie binnen Seven Stars. Als Sales Support: onze Manuella. We spreken...

lees meer
Kennisdeling

Recruitment: zo doen wij dat Agile

Stand-ups, Backlogs en Retrospectives: bij ons recruitmentteam vliegen de Scrum termen je om de oren. Al jaren werkt ons team op agile wijze aan de...

lees meer