Nieuw btw-nummer voor eenmanszaken in 2020
- 1 januari 0001
- 01-01-01
- Geschreven door Boudewijn van Rees
- Boudewijn van Rees
- 1 minuut leestijd
- 1 min
2020 is begonnen en dat betekent dat alle eenmanszaken het nieuwe btw-nummer moeten gebruiken. Daarom hebben we een aantal praktische tips voor je opgesteld die je kunnen helpen bij deze verandering. Maar ook leggen we uit waarom dit is gebeurd. Wil je nog meer weten over wat dit voor jou betekent? Neem dan contact op met Boudewijn.
Tips voor jouw administratie
- Wil je het btw-nummer van jouw relaties controleren? Dan kun je dit doen via VIES, een website van de Europese Commissie voor het controleren van btw-nummers;
- Mail jouw nieuwe btw-nummer naar facturen@sevenstars.nl zodat wij jouw gegevens kunnen wijzigen in de administratie en jouw contracten;
- Heb je briefpapier voor jouw facturen en moet je nieuwe bestellen door deze wijziging? Dat kan best wat geld gaan kosten. Een mooi moment dus om gelijk over te stappen op een digitaal factuur sjabloon;
- Controleer of jouw factuur aan alle eisen voldoet van de Belastingdienst;
Goed om te weten: communicatie tussen jou en de Belastingdienst blijft via het oude, op het BSN-nummer gebaseerde btw-nummer, lopen.
De reden van de wijziging
Het nieuwe btw-nummer is ingevoerd zodat de Belastingdienst voldoet aan de eisen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het oude btw-nummer bevatte namelijk het Burgerservicenummer (BSN) van de ondernemer als privépersoon.
Vanaf 1 januari 2020 dien je het nieuwe btw-nummer te gebruiken in de communicatie met jouw zakelijke relaties. Dit betekent dat je jouw nieuwe btw-nummer moet vermelden op jouw facturen, webshop of website.
In 2019 mochten eenmanszaken van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nog het btw-nummer weglaten op hun webshop en website. Vanaf 2020 moet je jouw btw-nummer weer vermelden op jouw webshop en website.
Heb je nog vragen over het nieuwe btw-nummer? Of waar je verder op moet letten? Neem dan contact op met Boudewijn.