Effectief werven, zo doe je het!
- 1 januari 0001
- 01-01-01
- Geschreven door Neeltje Meijler
- Neeltje Meijler
- 4 minuten leestijd
- 4 min
Elke maand stellen we 7 vragen aan een collega over een specifiek onderwerp. Kennisdeling. Binnen onze branche. De collega vertelt over zijn of haar expertise, onderbouwd met bronnen en cijfers. Deze keer spreken we Elisa, één van onze Recruitment Consultants. Zij vertelt over het belang van effectiviteit in het wervingsproces.
1Wat versta je onder effectief werven (en selecteren)?
“Uit ervaring blijkt dat het werven van medewerkers een lang, duur en tijdrovend proces is. De stappen die moeten worden doorlopen zijn:
- Het uitvragen van wie er precies gezocht wordt en waar de kandidaat aan moet voldoen
- Het publiceren van de opdracht/vacature op verschillende social mediakanalen
- Het zoeken, beoordelen en interviewen van kandidaten
Om zo uiteindelijk de beste match te kunnen maken.
Door het wervingsproces zo goed mogelijk in te richten en je te focussen op de juiste zaken, kun je een mooie optimaliseringsslag maken. Dit zorgt ervoor dat je als recruiter de juiste dingen kunt doen. En op meerdere fronten tijd kunt besparen. Maar ook makkelijker de juiste match kunt maken. Zo werk je effectief, kun je kwaliteit leveren én resulteert je werving en selectieproces in de juiste match!”
“Een belangrijk voordeel van een gestroomlijnde procedure is dat je de opdracht/vacature makkelijker en sneller kunt invullen.“
2Waarom is effectief werven zo belangrijk?
“Er zitten veel voordelen aan een effectieve werving -en selectiemethode. Naast kwaliteit is snelheid ook van groot belang in de huidige, bijna overspannen, markt. Uit cijfers van het CBS blijkt dat we momenteel te maken hebben met een krappe arbeidsmarkt. Wij werken regelmatig met opdrachten, waarvoor geschikte kandidaten schaars zijn. Hierdoor moet er wel effectief geworven worden omdat er voor deze kandidaten altijd en bijna overal werk en opdrachten te vinden zijn. Een belangrijk voordeel van een gestroomlijnde procedure is dat je de opdracht/vacature makkelijker en sneller kunt invullen. Je behoudt zo de interesse van potentieel goede kandidaten. Door op deze manier écht door te pakken voorkom je dat zij overstappen naar andere organisaties. En kun je tijdens het wervingsproces veel tijd en geld besparen. Want hoe meer tijd je bespaart, hoe minder uren je uit hoeft te betalen. Bovendien, omdat je minder uren nodig hebt om de vacature te vervullen met een kwalitatief hoogstaande kandidaat, heb je sneller weer tijd om een andere mooie kans op te pakken!
Wanneer we naar het klantperspectief kijken, is effectief werven misschien nog wel belangrijker. Het creëert namelijk de perfecte match tussen organisatie en kandidaat. Wat in haar/zijn eerste weken weer resulteert in een kortere inwerktijd. Omdat jij in staat bent geweest een kandidaat te selecteren die het best aansluit bij de vacature en de beste kennis en ervaring in huis heeft, kan deze al gauw van waarde zijn voor de klant!”
3Oké, duidelijk! En hoe doe je dat? Effectief werven?
“Effectieve werving bestaat uit een aantal componenten. Het is belangrijk om je als recruiter te blijven verdiepen in de markt. Om een goede en effectieve match te kunnen maken moet je alles weten over vacatures, de organisatie, de bedrijfscultuur en het team waarin de nieuwe medewerker terechtkomt. Maar ook heb je kennis nodig van de arbeidsmarkt, de ontwikkelingen en trends, nu en in de toekomst. En bepaal vooraf een doelgroep. Zonder deze kennis is het namelijk niet mogelijk om een goede kandidaat te vinden en de juiste match te kunnen maken. Neem deze aspecten mee in de interviews met kandidaten.
Ook is het belangrijk om mee te gaan met de digitale transitie in de recruitmentbranche. Maak gebruik van tools die het werk minder arbeidsintensief maken, die er voor zorgen dat jij je juist kan focussen op de goede zaken, zoals bijvoorbeeld persoonlijk contact met de kandidaten. Een voorbeeld hiervan is het gebruiken van een chatbot op een website. En het inzetten van bijvoorbeeld assessments of referral recruitment. Met referral recruitment werf je via je medewerkers en wordt er voor het aandragen van personeel een bonus uitgekeerd. Bijvoorbeeld een bekende uit het eigen netwerk. De voordelen hiervan zijn dat je minder tijd kwijt bent aan het zoeken van een kandidaat. Maar ook dat de kandidaat vaak al bekend is met de organisatie.
Maar blijf ook jezelf ontwikkelen en meet de eigen performance. Reflecteer op wat goed gaat en wat niet goed gaat. Blijf sparren met collega’s en maak gebruik van de door hun opgedane kennis. Deze bevindingen zullen het wervingsproces (en jouw eigen werkwijze) blijven optimaliseren.”
“Maak persona's voor het in kaart brengen van de doelgroep(en)."
4En de performance, hoe meet je die?
“Voor het meten van onze performance hebben wij een dashboard laten bouwen in ons recruitmentsysteem. Dit dashboard meet individueel per recruiter alle stappen van ons wervingsproces, maakt inzichtelijk hoe succesvol de procedures zijn en hoeveel tijd een procedure in beslag neemt. Door hier regelmatig naar te kijken kun je inzicht krijgen in hoe effectief je aan het werven bent. Door de data naast die van collega’s te leggen kun je gezamenlijk bekijken wat er beter kan en van elkaar leren.
Je bent effectief aan het werven wanneer je wervingsprocessen relatief kort zijn en je goede matches maakt. Dit resulteert in een tevreden kandidaat, tevreden opdrachtgever en langdurige succesvolle inzetten.”
5En hoe bepaal je vooraf de doelgroep?
“Voor het in kaart brengen van onze doelgroep(en) hebben wij persona’s gemaakt. Die passen bij onze opdrachten. Deze persona’s beschrijven wat de ideale kandidaat kan, welke ervaringen hij heeft normaliter heeft opgedaan of welke certificaten belangrijke maatstaven voor kwaliteit zijn in zijn/haar vakgebied. Maar ook de drijfveren die hij of zij heeft en de doelen die ze voor ogen hebben in een nieuwe opdracht. En op welke manier je het best contact kunt leggen. Het voordeel hiervan is dat voor elk lid van ons team de behoefte van de opdrachtgever duidelijk is. Met deze persona’s vergroten wij de kans dat we de juiste kandidaten bereiken.”
6Dat klinkt goed, maar zijn er ook valkuilen bij effectief werven?
“Doorloop het proces niet te snel, voorkom vooroordelen. Uit onderzoek is gebleken dat recruiters vaak enthousiaster zijn over kandidaten die op zichzelf lijken. Zorg daarom dat je objectief werft. Over een objectief selectieproces heeft mijn collega Suzanne Schaafsma recent een artikel geschreven. Zij vertelt over hoe je dit het best kunt doen.”
7Heb je tot slot nog een gouden tip?
“Blijf jezelf ontwikkelen en meet ook je performance. Ga voor jezelf na het afronden van een vacature/opdracht na of er dingen beter kunnen en pas de verbeteringen toe.”
Wil jij meer weten over effectief werken? Of kun jij hulp gebruiken bij het werven van de juiste mensen? Neem dan contact op met Elisa!