Inloggen
Fotoimpressie
How to Spark

Hoe gebruik je psychologie bij solliciteren?

  • 15 juni 2017
  • 6/15/2017
  • 2 minuten leestijd
  • 2 min

Solliciteren blijft lastig. Waarom krijgt die ander nou wel de baan en niet ik? Ik ga proberen dit raadsel voor je uit te leggen. Er komt best wel wat psychologie kijken bij solliciteren, en daarom om je een stukje op weg te helpen zal ik je hieronder wat vertellen over wat voor invloed sommige psychologische effecten kunnen hebben op het wel of niet krijgen van je droombaan. En natuurlijk ook wat tips hoe je hier gebruik van kunt maken!

Al meteen als je binnenkomt bij een sollicitatie, laat je al een bepaalde indruk bij de recruiter achter. Deze eerste indruk kan al meteen het oordeel van de recruiter beïnvloeden. Dit noemt men het Primacy Effect, en dat wil zeggen dat mensen van nature de neiging hebben om op basis van een eerste indruk al meteen een oordeel te hebben over iemand. Dus zorg ervoor dat je meteen een goede eerste indruk achterlaat! Geef een stevige handdruk en zorg dat je er netjes uitziet. Hier komt ook het Halo-effect om de hoek kijken: “Wat mooi is, is ook goed”. Wanneer iemand anders er goed uitziet (knap/verzorgd) denken we automatisch dat diegene ook aardig en slim is en nog veel meer andere positieve eigenschappen heeft. Je hoeft je niet meteen zorgen te maken als je minder aantrekkelijk bent. Je moet vooral zorgen dat je fitheid uitstraalt; laat zien dat je je goed voelt, straal zelfvertrouwen en energie uit!

De eerste indruk kan al meteen het oordeel van de recruiter beïnvloeden.

En naast het zelfvertrouwen, geloof ook echt in jezelf! Op het moment dat je twijfelt zal je dit ook onbewust uitstralen, en dit pikt een recruiter zeker op! En dit neemt diegene dan ook mee in zijn/haar oordeel over jou. En gevolg is dat je misschien daarom wel wordt afgewezen en zo komt je twijfel dus uit. Dit heet de self-fulfilling prophecy. Als jij er denkt dat het niks wordt, breng je dit onbewust over en wordt het dus waarschijnlijk ook niks. Bereid je dus goed voor op het gesprek en zorg dat je een antwoord klaar hebt op alle logische vragen. Zo ga je al een stuk zekerder naar het gesprek toe en dit straal je dan ook uit!

Volgens het Similarity Attraction-effect, vinden we anderen leuker als deze op ons lijken. Dit zit in hoe je bent, welke kleren je draagt, je interesses, etc. Zorg er voor als je naar een sollicitatie gaat dat je kleding past bij het bedrijf waar je gaat solliciteren. Dus ga niet in een spijkerbroek met t-shirt als daar iedereen strak in het pak rondloopt. Daarnaast kijk of je overeenkomsten, dezelfde interesses hebt met je gesprekspartners en haal deze aan in het gesprek. Zoek je gesprekspartners eens op op Facebook en kijk of je wat over ze kan vinden. En probeer tijdens het gesprek de houding van je gesprekspartner te spiegelen. Zo verhoog je de kans dat de ander je aardig vind en dus ook iets voor je wil doen.

Ook de kleur van je kleding heeft invloed

Over kleding gesproken: ook de kleur van je kleding heeft invloed. Onbewust roepen kleuren emoties op. Dus dit is ook zeker iets wat goed is om over na te denken. Denk aan wat je wilt uitstralen, en pas hier de kleur van je kleding op aan:

  • Blauw: Zelfverzekerd, rustig, koel, serieus, betrouwbaar
  • Groen: Rust, harmonie, vriendelijk, natuurlijk
  • Geel: Vrolijk, jong, energiek, positief
  • Rood: Energiek, zelfverzekerd, gepassioneerd, intens, sterk
  • Oranje: Vrolijk, opvallend, creatief, sociaal, enthousiast
  • Wit: Puur, reinheid, fris, perfectionistisch
  • Zwart: Creativiteit, autoriteit, dramatisch, afstandelijk, krachtig
  • Grijs: Rustig, veilig, neutraal, onpartijdig, degelijk, ontspannen

 

En last but not least: netwerken! Je hoort het natuurlijk vaak, maar het is ook zeker belangrijk. Het helpt je niet bij het gesprek zelf, maar wel om ergens op gesprek te komen! En denk er bij dit netwerken aan om niet alleen om gunsten te vragen, maar vooral eerst een gunst te verlenen. Hier geldt namelijk het tit-for-tat principe: voor wat hoort wat. Als jij iets voor een ander hebt gedaan, is diegene sneller geneigd ook iets voor je terug te doen. Het kost eerst wat meer energie en tijd, maar je krijgt er uiteindelijk veel voor terug!

Overtuigen doe je namelijk met je stem.

Deze tips gaan je zeker helpen bij het krijgen van de baan die jij graag wil! En zie je bij ons een vacature of opdracht waar je helemaal enthousiast van wordt, neem dan contact met ons op. En doe dit niet per mail of via de website, maar bel! Overtuigen doe je namelijk met je stem. Uit onderzoek is gebleken dat de kwaliteiten van iemand hoger worden ingeschat wanneer je het verteld dan wanneer je hetzelfde op papier schrijft. Als ze je stem horen wordt je namelijk intelligenter en competenter ingeschat, en is dus de kans dat je de baan of opdracht krijgt veel groter!

Tamar Noordermeer, recruiter bij Seven Stars en afgestudeerd psycholoog


Deel deze update

How to Spark

Scrum en recruitment

De Scrum methodiek wordt met name gebruikt door ICT development teams. Het is een kortcyclische / iteratieve manier van werken, waarbij in korte...

lees meer
Nieuws

Belastingdienst selecteert Seven Stars opnieuw voor inhuur IT-professionals

Leuker kunnen we het niet maken…. Of toch wel? Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. De welbekende slogan van de Belastingdienst. Maar...

lees meer
Over ons

Thomas Vidal scoort driejarig sponsorcontract bij Seven Stars

We zeiden het al eerder: als iedereen bij windkracht 9 binnen blijft, gaat hét aanstormend kitesurfertalent van Nederland het water op. Thomas Vidal’s...

lees meer